söndag 24 april 2011

Underbart läskoma!

Nu har jag haft tre helt lediga dagar. Sonen är i Sälen och har det bra - alltså behöver jag inte ha dåligt samvete för att det serveras tråkig mat, rester eller samma mat flera dagar i rad. Jag har nästan bara läst... Ute i en solstol och inne i min soffa. Planen var i vanlig ordning att komma i kapp med att skriva om böckerna också, men påsken är ju inte slut än! Jag har läst ut Great House och jösses, jag bara måste prata om den med någon. Jan ligger bra till, han har frågat mig flera gånger om jag har läst den och sagt att han vill prata om den. Nu förstår jag vad han menar... Jag rivstartade med att läsa ut De imperfekta, en underbar historia om en tidning i Rom - det kommer mer, snart. I går kväll läste jag så Döden på en blek häst i en sittning. Eftersom det är Glöds nästa cirkelbok ska jag inte skriva så mycket mer än, men att jag sträckläste kan kanske vara en ledtråd till hur den recensionen kommer att arta sig. Klockan var över två när jag slog ihop den, fortfarande parkerad i soffan, och eftersom jag alltid måste läsa några sidor i sängen också började jag på Helen Dunmores The Siege. Eftersom den fantastiska solen varit snäll idag också så har jag kommit en bra bit, och jag gillar! Men som sagt, påsken är ju inte slut än och innan tisdag måste jag nog ha totat ihop något om åtminstone två nyligen lästa böcker. Ska bara läsa några sidor till först...

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Ja, oj vad bra den var Det stora huset/Great House. Vilken roman! Vilken berättare!

Den besatta sa...

Ja, en riktig läsupplevelse! Kollade din länk till NYT:s recension - mycket bra och uppmärksam på saker jag inte riktigt tänkt på. Romanen stannar liksom kvar och väcker nya frågor...