lördag 23 oktober 2010

Richard Yates!

Det är nästan osannolikt hur bra han är! Nu läser jag Cold Spring Harbor och förundras på varje sida över hur välformulerat och träffsäkert han beskriver sina karaktärer. Revolutionary Road var fantastisk och Easter Parade likaså. Jag måste genast fylla på min önskelista med alla andra böcker av Yates det går att få tag på!Stämningen är även här dunkelt olycksbådande, jag känner hur människorna genom sina val i livet går mot misslyckanden och bedrövelse. Jag tycker att han beskriver kvinnors liv och känslor väldigt insiktsfullt och med en speciell värme. Charles Shepard stannar kvar i armén efter första världskriget: "If everything in both your lives was expected to conform to the boundaries of a peacetime military preserve, and if your wife was as bright and spirited a girl as Grace Shepard, you could never honestly say you were surprised - frightened, certainly, but not surprised - when her nerves gave way and fell apart."
Nu befarar jag att jag måste putta ut någon från min topp tio-lista för att få plats med Cold Spring Harbor...

4 kommentarer:

Holly Hock sa...

Jag älskade också Revolutionary Road, men mer har jag inte läst av honom. Hur många böcker har han skrivit egentligen? /Therese

Nattens bibliotek sa...

Jag har läst både Revolutionary Road och Easter Parad, men inte Cold Spring Harbor. Det känns bra att det finns fler böcker av denna fantastiska författare kvar att läsa.

Ingrid sa...

"A Good School" är en av mina favoriter. Den är mycket självbiografisk. Jag gjorde ett djupdyk i Yates under sommaren- och jag blev så tagen att jag faktiskt köpte en stor tjock biografi om honom också.... Intressant man- men han var nog inte lätt att leva med .....

Den besatta sa...

Det är länge sedan jag blev så tagen och fascínerad av en författare och jag har lekt med djupdykstankar hela helgen... Jag ska börja med att lista alla hans böcker i alla fall, så jag vet vad jag har att beta av sedan. Vem vet, det kanske slutar med att jag skaffar en biografi jag också!