söndag 3 juli 2011

Sommarfynd!

Varbergs bokhandel (Bokia) har en otroligt sympatisk tradition: På sommaren säljer de böcker för 60 kronor kilot i en låda utanför butiken. I går stod jag där i den otippade värmen och fick svälja hårt för att inte dregla på böckerna - jag snackar FYND! Kolla in de fina böcker som jag ska försöka hitta plats åt i bokhyllan, uppifrån och ner: Amfitryon av Ignacio Padilla, Båten av Nam Le, Ett barn av alla folk av Pramoedya Ananta Toer, Visslaren av Ondjaki, Ner till hundarna av Helle Helle, Mot ännu en sommar av Janet Frame, God morgon kamrater av Ondjaki och Främmande jord av Jhumpa Lahiri. Min fyndhög vägde 3,5 kg och summan avrundades till 200 kronor! Jag betalade alltså 25 kronor per bok! Helt galet billigt...

Med detta får nog inköpskvoten för sommaren anses vara fylld. Jag köpte ju fyra böcker som efter lååång väntan landade i brevlådan i torsdags: Kärlekens historia av Nicole Krauss, Mr Vertigo av Paul Auster, The Janus Stone av Elly Griffiths och The Tigers Wife av Téa Obreht. Dessutom lyckades jag i ett mystiskt anfall av habegär klicka hem fyra till i fredags: The Postmistress av Sarah Blake, The Finkler Question av Howard Jacobson samt If books could kill och Lies that bind av Kate Carlisle.

Nu skulle jag behöva en lång semester för att hinna läsa allt jag längtar efter också! Jag tänker varje sommar att jag skulle ha blivit lärare...

3 kommentarer:

Anna sa...

Vilket fynd! Många fina titlar där, särskilt gillar jag Lahiri och Frame. Härlig lässommar önskas dig!

Den besatta sa...

Tack det samma! Jag längtar efter ledig lästid...

Catrin sa...

Har nyligen läst Nam Le och den utomordentliga Båten. Mycket nöje och njutning!