måndag 3 januari 2011

Ingen rast, ingen ro - eller tvärtom

Det var väl sjutton vad svårt det var att hitta läsflyt och skrivarlust! Jag har fastnat i Himlen i Bay City, jag har firat nyår i Berlin och läst Nattens inre och En tyst minut på vägen (det gick trögt trots att jag egentligen tyckte det var bra), jag har börjat på Lorrie Moores A gate at the Stairs och längtar inte riktigt efter att försjunka i den heller - fast jag gillar det jag läst hittills. På något sätt känns det som om jag inte riktigt vill gå med på att vara hemma igen, att det ligger flera månader av vardag, vinter och vår framför mig. Jag kanske skulle muntra upp mig med en lista? Enligt O har en utmaning om att läsa 12 nya författare under året; jag kanske skulle haka på den och dessutom (liksom flera andra) hålla mig till sådana jag har i bokhyllan... Ja, det känns som en bra avslutning på en seg måndag!
20 minuter senare: Det var inga som helst problem att hitta nya författare och böcker jag vill läsa i min egen bokhylla! Faktiskt är det så att jag anar en svag sprittning i läslustnerven... Som relativt ny bloggare, och väldigt ny mottagare av recensionsexemplar, stressar jag upp mig och känner att jag först av allt borde läsa (och skriva om!) mina fina rec.ex. När jag botaniserar fritt bland gamla och nya, fådda och köpta, väcks en annan och mer avslappnad lust till liv. Kanske är det detta som är medicinen? Fler än tolv, men jag ska väl ha lite att välja på:
Collins, Wilkie The Moonstone
Dunmore, Helen The Siege
Eggehorn, Ylva Liljekonvaljekungen
Frame, Janet Till landet Är
Hobaek Haff, Bergljot Skammen
Hrabal, Bohumil Låt tågen gå!
Jones, Edward P Den kända vägen
Kandre, Mare Bestiarium
Morrison, Toni Beloved
Müller, Herta Hjärtdjur
Ndiaye, Marie Tre starka kvinnor
Stockett, Kathryn The Help
Timm, Uwe Upptäckten av currywursten
wa Thiong'o, Ngugi A Grain of Wheat
Wägner, Elin Pennskaftet

Inga kommentarer: