tisdag 19 april 2011

Som någon annan bäddar

På skrivarkursen i Stockholm träffade jag Hanna Lans, som redan gett ut en bok på eget förlag. Imponerad och nyfiken köpte jag den naturligtvis! Lite tveksam blev jag när jag insåg att den berättar Hannas egen historia, hur hon hamnade i ett omöjligt äktenskap i USA och hur hon kämpade för att kunna flytta hem till Sverige med sin son. BOATS (based on a true story) har aldrig varit min grej... Men vad härligt det är när fördomarna kommer på skam! Den är välskriven, engagerande och omskakande. Slutet sträckläste jag med hjärtklappning - trots att jag träffat Hanna och vet att det gick bra. Som ensamstående mamma till en son är jag så tacksam över att både pappan och jag bor i Sverige, och naturligtvis över att vi har en bra relation. Det är en angelägen och viktig bok, Hanna är ju tyvärr långt ifrån ensam om sina erfarenheter. Rekommenderas!

4 kommentarer:

Hanna sa...

Ja, det är skönt när man kan ha en bra relation med den andra föräldern även om man inte längre är ett par! Min son har i alla fall sådan tur att hans pappa idag bor här och de träffas regelbundet. Barn vill ju ha tillgång till båda föräldrarna oavsett vad föräldrarna anser om varandra.

Den besatta sa...

Vad skönt att höra att det löst sig så pass bra ändå! Det kunde man inte tro...

Kristina Svensson sa...

Va! Har Mannen flyttat till Sverige nu? Nu blir jag grymt nyfiken.

Jag har också läst boken och säger precis som Kicki, jag var lite tveksam till ämnet men boken är så välskriven att det var en fröjd att läsa.

Agneta sa...

Tack för tipset! Den ska jag läsa!