tisdag 8 juni 2010

Lyrans tematrio

Berätta om tre bra svenska böcker som du läst sedan förra nationaldagen!

Inga problem tänkte jag och började bläddra i min lilla bokbok, men hoppsan så få svenska böcker jag läst under ett år! Det blev:
1.Carl-Johan Vallgrens Kunzelmann & Kunzelmann. Jag är lite svag för det här med två berättelser i en, som utspelar sig i olika tider, om det är väl genomfört! Det är det här, man följer den vuxne sonen i nutid och hans avlidne far som ung i dåtid. Det är ett härligt driv i både historierna och språket. Rekommenderas!

2. Monika Fagerholms Glitterscenen måste ju få räknas eftersom hon ju fick Augustpriset för Den amerikanska flickan. Jag var inte lika hänförd den här gången, Den amerikanska flickan grep och fångade mig mer, men det är väldigt bra! "Fagerholmska" är ett väldigt speciellt och sympatiskt språk och man befinner sig plötsligt i en egen och fascinerande värld när man låter sig sjunka in i boken.

3. Erik Erikssons Efter regntiden från 1985 räddade jag från mors och fars bokutrensing i påskas. Jag kände inte till honom alls men blev positivt överraskad. Boken utspelar sig i Vietnam under början av sjuttiotalet och huvudperson är en svensk fotograf som dokumenterar krigets effekter på landet och människorna. Det handlar om kärlek och längtan, politiskt maktspel, rädsla och mod. Det är fascinerande, och jag gillar när jag får veta mer om, och komma närmare, saker eller händelser som tidigare mest varit abstrakta begrepp. (Praktexempel En halv gul sol!) Erik Eriksson var i Vietnam som utrikesreporter under sjuttiotalet och han fick Aniarapriset 2009.

Inga kommentarer: