måndag 17 september 2012

Lördagsgodis


Hur kan man glömma att man fått ett presentkort på böcker för 500 kronor? Hur är det liksom möjligt att flera gånger klicka hem böcker från Adlibris utan att reflektera över skatten som ligger bortglömd i väskan? Nåväl, i lördags efter mitt premiärlån på nya biblioteket styrde jag kosan till stadens enda bokhandel. Där letade jag så svetten lackade (det tog lång tid och dagen var varmare än jag räknat med) efter något jag ville ha på den enda (!) lilla väggen för romaner i annat format än pocket... Efter mycket letande blev det till slut två böcker jag verkligen vill läsa. Men det är på något sätt sorgligt att jag i en bokhandel inte tvingas välja bland de nio eller tio som jag helst vill ha med mig hem!

Följa med hem fick Lydia Davis' Samarbete med fluga och Merethe Lindströms Dagar i tystnadens historia. Jag åker till Stockholm på torsdag och får kanske ihop det så jag kan se Lydia Davis på Internationell Författarscen.
Merethe Lindström tänker jag läsa med tanke på bokmässans nordiska tema.
Hmmm, det där med läsplanering börjar nog bli rätt nödvändigt...

Inga kommentarer: