söndag 2 september 2012

Om dilemmat att välja nästa bok

När jag läst ut en riktigt bra bok vill jag genast läsa en till, helst lika bra. Har jag läst en mindre bra bok vill jag naturligtvis omgående kasta mig över en bättre! Nu har jag ju visserligen redan lagt ut en bild på Helena Thorfinns Innan floden tar oss, och det var ju den bok jag hade tänkt börja på när jag laddade upp bilden. Men jag har ju faktiskt inte ens öppnat den än... Nästa bok ska ju helst inte påminna alltför mycket om den senast lästa, att till exempel på raken läsa två romaner som utspelar sig i England under andra världskriget kan ju ställa till det när det kommer till att reflektera över det jag läst... Jag vill nog gärna flacka lite, både i tid och rum. Tvära kast i genrer kan också vara upplyftande. Titt som tätt drabbas jag dessutom av sidantalsnojan - om jag väljer en tunn bok kan jag snabbare börja på nästa som söker uppmärksamhet och bekräftelse i den överfulla bokhyllan. Alltså, nu är klockan mycket och jag kommer inte att läsa många sidor innan jag släcker lampan för att avlsuta den här veckan. Ska jag då börja på den bok jag nyss bestämde mig för eller ska jag välja något annat, lättsammare, tunnare, mer spännande, djupare, på engelska eller svenska?

3 kommentarer:

Louise sa...

Det kan sannerligen vara ett projekt att välja en ny bok. Jag kan dessutom ibland känna att jag vill läsa en bok, men borde läsa en annan eftersom att den snart ska in till biblioteket, där blir det riktigt jobbigt för då känns biblioteksboken mest irriterande fast att jag egentligen vill läsa den.

Jenny sa...

Jag brukar ganska ofta utse nästa bok innan den jag läser är slut, för att undvika några stressiga, boklösa minuter emellan dem :)

Den besatta sa...

Ja det är väl ett ganska behagligt dilemma det där... Men dumt att själv skapa stress kring något man tycker så mycket om!
Jenny: Jag har försökt, men jag hinner ofta ändra mig och så står jag där i sena kvällen som en åsna mellan hötappar :-)