onsdag 19 september 2012

Mot Lydia!


Haha! Jag åker till Stockholm i morgon och har från Sekwa vunnit en biljett till Daniel Sjölins samtal med Lydia Davis på Internationell Författarscen/Kulturhuset! Tågresan kommer därmed att tillbringas med intervall-läsning - djup försjunkenhet i Samarbete med fluga varvad med sänkt bok och tillbörlig eftertanke. Noveller funkar ju nämligen inte (för mig i alla fall) som sträckläsning. Jag har läst några av dem, och vill ge dem tid att sjunka in och landa. Varje novell, hur kort den än är, är en egen avslutad berättelse och förtjänar att få odelad uppmärksamhet. Novellsamlingar har därför hamnat lite på undantag i min läsning eftersom jag ju har ganska bråttom, och har så många böcker jag vill läsa. Att ta en novell per kväll kan fungera som bredvidläsning till en roman - men det går ju inte när jag bara har en kväll på mig... Mycket angenämna problem, och otroligt roligt ska det bli!

PS. Jag läste ut fina Mot ljuset i går kväll och ska bara samla tankarna lite innan jag skriver om den. Hade tänkt göra det nu, men plötsligt är klockan sådär mycket igen och jag har inte packat...

Inga kommentarer: