måndag 17 september 2012

Strindberg i kvadrat


Till nästa gång ska vi läsa En dåres försvarstal ibokcirkeln Glöd. Som bonusbok för de som hinner lade vi till Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken. Vi längtade lite efter gamla goda klassiker, och något som vi känner oss rätt säkra på att vi kan läsa och diskutera länge med stor behållning. Som av en händelse kör Komedianten (Varbergs fina kulturhus med bibliotek och konsthall) en Strindbergsmara lördagen innan vår träff:

"Vem var Strindberg egentligen? En maraton kring August Strindberg försöker reda ut detta. Det blir läsning ur dramer, brev och poesi av Teater Hallands En midsommarnattsdrömsensemble och teaterns chef Maria Ericsson.Det blir spännande samtal med prof. em i litteratur Eva Lilja. Dagen avslutas med musikföreställningen "Spisa Strindberg - Min middag med August". Mellan programpunkterna finns det möjlighet att fika i Tovedals Kafé. Biljetterna säljs på Varbergs Konsthall fr o m 13 september."

Alltså fick jag i lördags verkligen en anledning att besöka Komedianten, något som skam till sägandes inte blivit av på flera månader! Jag och en glödkamrat köpte biljetter till Strindbergsmaran, fikade och strosade runt lite. Hur trevligt som helst! Nu ska det bli ändring - det är ju där jag ska hänga liksom...

Eftersom jag ju har så lite böcker hemma som väntar på att bli lästa (HA!) passade jag på att låna lite: Erin Kellys Grenar av gift som jag läst om på så många bloggar, Muriel Sparks Miss Jean Brodies bästa år av samma anledning och slutligen Gun-Britt Sundströms För Lydia - en bonusbok till bonusboken. Nu börjar det bli dags att göra en seriös läsplan...

Inga kommentarer: