torsdag 18 november 2010

Trasiga flickor

Jag läste ut Ingen fara av Selma Mahlknecht sent igår kväll. Speciellt upplägg med tre berättarröster, eller tre perspektiv snarare. Väldigt trasiga och störda familjeförhållanden, och en väldigt bra bok som jag måste smälta och samla tankarna om lite innan jag skriver mer.

Min vana trogen måste jag genast börja på en ny bok, och åtminstone läsa några sidor i den innan jag släcker lampan. Vid sängen låg nästa Glöd-bok och väntade - Sara Stridsbergs Darling River...  Efter 30 sidor vet jag att jag kommer att tycka mycket om, men jag misstänker också att jag måste sticka emellan med nåt lättare innan jag fortsätter. Jag tror att jag behöver en "vanlig" berättande roman eller en deckare för att sedan till fullo kunna uppskatta Stridsbergs bok. Språket är fantastiskt, och upplägget originellt, ämnet är tungt och allvarligt med utsatta flickor och kvinnor som far illa. Måste neutralisera hjärnan innan jag dyker ner i den floden!

Inga kommentarer: