tisdag 10 maj 2011

Otroligt oroligt i Oxford

Döden på en blek häst av Amanda Hellberg, Bokförlaget Forum, Recensionsex

I kväll träffades bokcirkeln Glöd för att diskutera vår senaste bok. Maja Grå kommer till Oxford för att studera konst, och i samma veva hittas hennes sedan många år försvunna mamma mördad i Brighton. Jag läste den i en sittning, och fastnade och fängslades helt klart. Jag gillar atmosfären, de traditionsfyllda miljöerna, byggnaderna som är fulla av hemligheter och skolan med sina outtalade regler och hierarkier. Eftersom jag definitivt inte är någon skräck- eller spökälskare så var jag nöjd med att känna att spökerierna och det övernaturliga passade in och inte störde berättelsen. I efterhand var det dock något som skavde lite, och jag kom fram till att det nog var språket. Under kvällens cirkeldiskussion enades vi om att det helt enkelt kändes lite ungt …

Jag var den mest positiva i cirkeln (jag sträckläste den trots allt!) och kommer säkert att läsa nästa bok om Maja Grå. De andra var mer kritiska, både till formen och till språket. En av oss sa att hon skulle lämna den vidare till sin tonårsdotter, som säkert skulle gilla den. Faktiskt kändes det nog, med lite eftertanke i bagaget, lite grann som en ungdomsbok och jag inser att jag hade väntat mig mer. Den fångade mitt intresse och var väldigt lättläst men jag har knappt ägnat den en tanke sedan jag läste ut den. Är jag kanske för gammal?

Omslaget är fantastiskt fint, det höll alla med om!

Inga kommentarer: